"דמיון חשוב יותר מידע,

"דמיון חשוב יותר מידע,ידע הוא מוגבל. דמיון יכול להפליג סביב העולם".אלברט איינשטיין.

יום ראשון, 6 בנובמבר 2011

משחקים ולומדים האמנם?


אומרים: אין מקרה בעולם הכל מכוון ,או אולי זה תמיד היה אך אנו לא הבחנו בו . "פתאום"  נפקחו העיניים  לאחר השעור הראשון של פרופ' מיקי רונן בנושא: "המשחקים הלימודיים". בכל אופן , הנושא שבו אנו עוסקים בבית ספרנו הוא "שליחות עם ענווה " . הרציונאל: ההכרה שלכל אדם יש כשרונות וכוחות ואלה ניתנו לו כדי למלא את יעודו, תפקידו ושליחותו  בעולם. להשפיע ולהיות שליח . הענווה היא ההכרה שכל הכוחות ניתנו לאדם מאת הקב"ה, כדי להשפיע טוב בעולם .  נושא  זה היה אפשר ללמד בעזרת מקורות שונים: מהתורה, מחז"ל מסיפורים על שליחים מההיסטוריה הרחוקה והעכשווית וגם מחיי היום יום. בעקבות השעור הראשון בחרתי ללמד זאת בדרך אחרת: דרך משחק .התוצאות היו מדהימות, ממש לא יאמן . ההשתתפות ותהליכי החשיבה אצל התלמידים היו מדהימים שבטוחני שבשעור רגיל הם היו מתרחשים רק אצל אחוז קטן מהם.  לעצם הפעילות : התלמידים  רשמו שליחים שונים שהם מכירים כמו : רופאים, מדענים, מורים,  שליחים שמלמדים בחו"ל ,חיילים ,שוטרים ,שליחי פיצה, רבנים ,מנקים ועוד . כל קבוצה בחרה שליח שהתחברה אליו והייתה צריכה להציגו בפני כתות בית הספר ולשכנעם שהם השליחים החיוניים ביותר וכאן ניתנה יד חופשית לכל קבוצה ומכאן החלה זרימה עצומה של למידה אצל התלמידים ממש הרגשנו אך הם הופכים יצירתיים יותר מנסים לחשוב ולהעלות נימוקים מדוע הם השליחים החשובים יותר . הייתה להם מטרה ,הם הרגישו מאותגרים בעזרת שאלות עמוקות שלא ניתנו ע"י המורה אלא מעצם  המשחק ולכן הם הפעילו חשיבה רב כיוונית ומשמעותית, לענות ולשכנע את חבריהם לבחור בהם. ראיתי כיצד תלמידים שבדר"כ בשעורים הפרונטלים לא משתתפים בדיונים וכאן היו בין פורצי הדרך בטיעונים יצירתיים ביותר . אם נקשר זאת לתאוריית ה FLOW של מייק צ'יקסנטמיהאי ברגע שהתלמידים השתמשו בנקודות החוזקה שלהם, במגרש המשחקים שלהם, הם הרגישו  ביטחון , היה להם יעד ברור, משוב מיידי ( מיד לאחר ההצגה היה על התלמידים להצביע ) כל זה איתגר ודירבן אותם להעלות טיעונים משכנעים ,להציג בדרך מקורית ומשכנעת (קבוצת החיילים ,לבשו מדים וסיפרו על פעילות לילית שחזרו ממנה רק עכשיו. "הרבנים" התחפשו לרבנים ....)  המעורבות הייתה עמוקה מאוד הפעילות הייתה מהנה ובאמת כשצלצול הגיע , התלמידים המשיכו גם בהפסקה את הדיונים.
ומי אמר שכשנהנים לא צומחים ? צפיתי בתלמידיי במיוחד באלה שבדר"כ שקטים: פועלים ,מתלהבים מפעילים את "גלגלי החשיבה " את כשרון המשחק והשיח שלהם , הפעילו אסטרטגיות רבות כדי למצוא טיעונים משכנעים עם המעורבות אישית ומוטיבציה גדולה . התמוגגתי . 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה