"דמיון חשוב יותר מידע,

"דמיון חשוב יותר מידע,ידע הוא מוגבל. דמיון יכול להפליג סביב העולם".אלברט איינשטיין.

יום רביעי, 11 בינואר 2012

לשנות את פרדיגמת החינוך.

מדוע ? מה הבעיה במערכת החינוך שיש צורך לשנותה? מהן הסיבות לכשלון המערכת? ברור לכולם שיש כשלון.
 מערכת החינוך  אמורה להיות ארגון לומד ולהוציא מתחת ידיה בוגרים בעלי השגים- תעודת בגרות ,  אך לדאבוננו אנו עדים לכך של 54% מהתלמידים אין תעודת בגרות. מהן הסיבות לכשלונות המערכת?
בשעור של פרופ' דוד חן, הוצגו מספר סיבות: אחת מהן מדברת על תפיסת האדם המכניסטית, התלמיד כחומר ביד היוצר , מערכת החינוך לא השתנתה מאז המאה ה-19  ,מאז המהפכה התעשייתית. הסיבה שניה : התעלמות מהשונות הבין אישית , מהשונות החברתית והתרבותית. מערכת החינוך מדברת על סטנדרטים, דוד חן טוען שיש סטנדרטים לברגים ולא לבני אדם, האם יש מישהו שיכול לחלוק על אמירה זו?  ההתעלמות מהתורשה, מהבסיס הביולוגי של ההתנהגות ,זו התעלמות ממהות האדם , מהידע האנוש - מהאדם שהוא חיבור בין גוף ונפש.
 אז מה צריך לעשות כדי לשנות את פרדיגמת החינוך? על פי דוד חן יש כמה פעולות שעלינו לעשות :1. לעשות סדר בידע שלנו על טבע האדם.,2.לעבור מתפיסת עולם מכנית לתפיסת עולם הומנית שאומרת שהאדם הוא אינו ספוג אלא הוא בעל רצונות,בעל יכולת לקבל החלטות ובעל כושר למידה עצמאי,3. יש להתייחס לשונות האנושות ולפתח את החוזקות של היחיד .
פתרון נוסף- חינוך ליצירתיות  מצאתי בהרצאתו המרתקת של קן רובינסון :

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה